Program Wychowawczo-Profilaktyczny
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. POWSTAŃCÓW WLKP.1918/19
W ZDZIECHOWIE
Geneza powstania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
W trosce o wszechstronny rozwój osobowy ucznia oraz w trosce o to, by znajdował w rodzinie i szkole środowisko rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, społecznym, duchowym, moralnym, estetycznym oraz zdrowotnym – opracowaliśmy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Pragniemy, aby dziecko rozwijało w sobie dociekliwość poznawczą poszukując prawdy, dobra, piękna w świecie, by zyskało przekonanie o życiowej użyteczności edukacji szkolnej. Ważne jest to, by uczyło się szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowywało się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie, w duchu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotyzmu. Powstały program wychowawczo-profilaktyczny szkoły ma wspierać nauczycieli, rodziców i dzieci w osiągnięciu postawionych celów.
Misja szkoły
• uczy szacunku dla prawdy, samodzielności
• stwarza możliwości podejmowania samodzielnych decyzji na miarę wieku dziecka
• jest miejscem harmonijnego rozwoju dziecka
• szanuje godność uczniów, rodziców, nauczycieli
• kształci umiejętność zrozumienia innych i porozumiewania się z nimi
• wspomaga rodzinę w wychowaniu
• pielęgnuje tradycje narodu i państwa polskiego
Szkic aktualnej sytuacji wychowawczej w szkole:
• Zarówno rodzice jak i uczniowie oczekują od szkoły wiedzy i umiejętności potrzebnych by dalej się kształcić. Jest to najważniejsza potrzeba, jaką ma zaspokoić szkoła
• Nadal cenione są wartości, umiejętność odróżniania dobra od zła oraz stosowanie właściwych norm moralnym.
• Oczekiwaniem jest umiejętność pokonywania trudności życiowych oraz prowadzenia higienicznego i wolnego od nałogów życia. Rzeczywiście taka potrzeba jest w społeczeństwie coraz bardziej widoczna, a szkoła ma obowiązek ją zaspokoić.
• Wysokie notowania przypisano wartościom patriotycznym i pamięci Powstańców Wielkopolskich
• Niepokojącym zjawiskiem jest niedocenianie wartości takich jak aktywność wobec spraw najbliższego społeczeństwa, czy znajomość zasad życia społecznego. Szkoła musi położyć nacisk na wychowanie w tej (niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie) dziedzinie.
• Analiza potrzeb, oczekiwań oraz aktualnej sytuacji pozwoliła nam na sformułowanie celów wychowawczych szkoły.
1. Cele wychowawcze
• Przygotowanie ucznia do funkcjonowania w grupie szkolnej.
• Kształtowanie dążenia do rozwoju intelektualnego.
• Wyrabianie nawyków dobrego zachowania i efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
• Umacnianie wiary we własne możliwości i wskazywanie zachowań w trudnych sytuacjach.
• Kształtowanie postaw patriotycznych.
• Kształtowanie nawyków zdrowego trybu życia oraz zapobiegania uzależnieniom.
• Inspirowanie do odpowiedzialnego poszukiwania ważnych wartości.
• Wdrażanie do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
• Kształtowanie postaw bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.
2. Procedury osiągania celów
• Rozpoznawanie środowiska rodzinnego, diagnozowanie potrzeb.
• Wzajemne poznawanie się uczniów poprzez zabawy i prace plastyczne.
• Stwarzanie sytuacji wychowawczych integrujących zespoły klasowe.
• Inicjatywy i działania uczniów w samorządzie szkolnym.
• Przygotowanie dzieci do świadomego uczestnictwa w akcie pasowania na ucznia.
• Utworzenie grup zadaniowych, dyżury na korytarzach szkolnych.
• Zapoznanie uczniów z regulaminem szkolnym i regulaminem świetlicy szkolnej.
• Organizowanie i udział w imprezach kulturalnych.
• Korzystanie z biblioteki szkolnej.
• Zachowanie się w środkach komunikacji i instytucjach publicznych.
• Wycieczki krajoznawczo – turystyczne.
• Umożliwienie uczniom samooceny i oceny przez grupę rówieśników.
• Troskliwy stosunek do pamiątek kultury i sztuki, twórczości, symboli narodowych, zainteresowanie uczniów zachodzącymi w świecie przemianami, uczestniczenie w uroczystościach związanych z zachowaniem tradycji.
3. Zakładane osiągnięcia uczniów
• Uczeń posiada dociekliwość poznawczą, dąży do poznawania świata
• Dba o swój rozwój intelektualny, ma świadomość życiowej użyteczności wiedzy i nauki
• Dąży do samodzielności w myśleniu i działaniu
• Potrafi pokonywać trudności w rozwiązywaniu problemów
• Ma poczucie przynależności do grupy rówieśniczej
• Zna normy dobrego zachowania i stosuje zwroty grzecznościowe
• Szanuje dobro wspólne i cudzą własność
• Zna swoje prawa i obowiązki
• Ma poczucie przynależności do narodu
• Posiada odpowiednie nawyki i przyzwyczajenia zdrowotne
• Zna zagrożenia związane z uzależnieniami
• Rozpoznaje wartości moralne
• Zna i wykorzystuje w praktyce wiedzę ekologiczną
• Zna i przestrzega zasad ruchu drogowego
• Postępuje zgodnie z zasadami współdziałania i współżycia z innymi, współtworzenia wspólnoty szkolnej, rodzinnej, lokalnej.
4. Elementy programu wychowawczo-profilaktycznego
lp. cele zadania przykładowe formy
1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród uczniów, nauczycieli i rodziców *zainteresowania uczniów,
rodziców sprawami zdrowia
*przekazywanie rzetelnej
wiedzy o różnych
zagrożeniach
*pogłębienie wiedzy na temat
uzależnień oraz możliwości
zapobiegania im(narkotyki,
dopalacze)
*rozwijanie umiejętności
rozwiązywania problemów
związanych z okresem
dojrzewania i dorastania
*zwiększenie rozwoju
intelektualnego
i emocjonalnego uczniów
*dostarczanie wiedzy o konsekwencjach negatywnych zachowań: używanie tytoniu, alkoholu, narkotyków, dopalaczy, uzależnienie od telefonu i komputera
*prelekcje dla rodziców
*rozmowy wychowawców
i pedagoga z uczniami
*rozpowszechnienie ulotek,
plakatów, rozmowy
z pedagogiem
*spotkania z higienistką szkolną
*oferta propozycji spędzania
czasu wolnego
2. Właściwy stosunek oraz motywacja do nauki *motywowanie jak
największej ilości uczniów
do kontynuowania nauki
*wyrabianie umiejętności
autoprezentacji
*zaciekawienie ucznia
treściami przekazywanymi
na lekcjach
*dostarczanie uczniom
satysfakcji z uzyskanych
efektów swojej pracy
*wzrost ambicji własnych
ucznia
*współdziałanie szkoły
z rodziną dziecka
*wskazanie i umożliwianie
różnych społecznie
akceptowanych sposobów
postępowania, dróg dochodzenia
do wiedzy i umiejętności
*nauka technik uczenia się,
*uatrakcyjnianie procesu
nauczania
*wskazanie potrzeby stawiania
sobie celów i planowania
pracy
*uatrakcyjnianie procesu
nauczania
*ocenianie za różne formy
aktywności
*stwarzanie uczniom możliwości
udziału w różnorodnych
konkursach przy pomocy
i wsparciu nauczyciela
3. Kształtowanie postaw prospołecznych *tworzenie warunków
sprzyjających wzmacnianiu
poczucia własnej wartości,
*udzielania wsparcia
w trudnych sytuacjach
*rozbudzanie potrzeby
działania na rzecz tworzenia
przyjaznego środowiska
życia
*rygorystyczne
przestrzeganie regulaminów
szkolnych
*rozwijanie
współpracy z rodzicami,
społecznością lokalną,
instytucjami współpracującymi ze szkołą
*budowanie postawy życzliwości, szacunku i tolerancji
*godziny wychowawcze
*aktywne metody nauczania
wymagające pracy w grupie
*regulaminy szkolne i klasowe
*warsztaty i lekcje na temat asertywności
5. Podnoszenie poziomu kultury osobistej *kształtowanie nawyków
kulturalnego zachowania
*uwrażliwianie rodziców na
kształtowanie u dzieci
nawyków właściwego
zachowania
*kształtowanie szacunku do
drugiego człowieka
*zwrócenie uwagi na
poszanowanie cudzej
własności *zwracanie uwagi na kulturalną
formę wypowiedzi
*prowadzenie lekcji
wychowawczych na temat
kulturalnego zachowania
oraz na temat praw
dziecka.
*udział uczniów w przedstawieniach teatralnych wartościujących pozytywne wzorce zachowań
6. *Wyrabianie nawyków higienicznego i zdrowego sposobu życia Spotkania z higienistką szkolną, pedagogiem, godziny wychowawcze
7. Eliminacja zachowań agresywnych i przemocy w szkole *ograniczenia zjawiska
agresji wśród uczniów
*poprawa bezpieczeństwa
uczniów
*budowanie właściwych relacji
uczeń-uczeń, uczeń –n-el,
uczeń –rodzic
*budzenie wrażliwości
uczniów
*zapoznanie uczniów
z konsekwencjami karnymi
za stosowanie przemocy
w szkole
*świadomy i odpowiedzialny
wybór ofert medialnych
*wdrożenie do ponoszenia
konsekwencji za własne
czyny *indywidualne porady udzielane
przez wychowawców
*wykorzystywanie metod dramy
*spotkanie uczniów z policją
*lekcje wychowawcze na temat
negatywnych i pozytywnych
oddziaływań mediów
*konkurs na hasło lub plakat
zapobiegający przemocy
*wykorzystywanie różnorodnych metod i technik do omawiania
negatywnych i pozytywnych
przykładów zachowań
*organizacja zajęć przeciwdziałania przemocy w sieci INTERNET
8. Organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole organizowanie
wszechstronnej pomocy dla
uczniów, którym mniejsze
możliwości intelektualne
lub trudne warunki bytowe
i rodzinne nie pozwalają
osiągnąć zadawalających
wyników
*Praca z uczniem zdolnym oraz uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi
*Korzystanie pod nadzorem wychowawcy z pomocy specjalistów; pedagoga , logopedy, terapeuty
*współpraca z rodzicami
* dostosowanie wymogów do
poziomu i możliwości dziecka
*wskazanie i stosowanie metod
ułatwiających uczenie się
*organizacja zajęć dodatkowych, specjalistycznych i wyrównawczych
*praca z uczniem zdolnym,
* organizacja zespołów
* dostosowanie wymogów do poziomu i możliwości dziecka
* korzystanie z pomocy
specjalistów-pedagoga, logopedy, terapeuty
*współpraca z PPP
*organizacja zespołów
wyrównawczych
* rozmowy indywidualne z wychowawcami, uczniami, rodzicami dotyczące trudnej sytuacji dziecka
9. Kształtowanie umiejętności właściwego wykorzystania czasu wolnego *stwarzanie okazji do działań
pozalekcyjnych *inicjowanie i organizowanie
zajęć związanych
z zainteresowaniami uczniów
*rozwijanie różnych form
aktywności: sportowej,
artystycznej, społecznej
5. Sytuacje kryzysowe
Uczeń pod wpływem alkoholu lub odurzony narkotykami
Znalezienie u ucznia substancji psychoaktywnej i odurzającej
Podejrzenie posiadania przez ucznia substancji psychoaktywnej i odurzającej
Przypadek próby samobójczej, samookaleczenia ucznia
Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych
Powiadomienie wychowawcy klasy, dyrekcję szkoły, pedagoga szkolnego
Odizolowanie ucznia od reszty klasy, stworzenie warunków nie zagrażających jego życiu i zdrowiu
Zabezpieczenie substancji psychoaktywnej
W przypadku podejrzenia posiadania substancji odurzającej dokonuje się przeszukania w obecności dyrektora , rodziców ucznia oraz policji
Wezwanie pomocy medycznej w celu udzielenia pomocy
Zawiadomienie rodziców ucznia oraz policji
W przypadku próby samobójczej- przeprowadzenie ucznia w bezpieczne miejsce i wezwanie odpowiednich służb
Powtarzające się wyżej wymienione zdarzenia będą skutkować powiadomieniem sądu rodzinnego
6. Uczestnicy programu
• Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wlkp.1918/19 w Zdziechowie
• Nauczyciele
• Rodzice
• Społeczność lokalna
7. Współdziałanie
• Rodzice
• Policja
• Samorząd lokalny
• Poradnia Psychologiczna Pedagogiczna
• Straż Pożarna
8. Obszary Działania
• Zajęcia lekcyjne
• Świetlica szkolna
• Świetlica środowiskowa
• Samorząd uczniowski
• Planowe zajęcia pozalekcyjne
• Imprezy i uroczystości szkolne.
Spodziewane efekty pracy wychowawczej
Usytuowanie dziecka w centrum działalności szkolnej, integralność wychowania z wiedzą i kreowaniem umiejętności, spójność działań wychowawczych pomiędzy szkołą, rodziną i innymi instytucjami oraz oparcie wychowania na wartościach ogólnoludzkich pozwoli na:
• Wszechstronny rozwój osobowy uczniów, osiąganie zamierzonych celów
• Rozwinięcie u dzieci dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie rozwiązań.
• Wykształcenie u uczniów świadomości wagi życiowej użyteczności edukacji.
• Otwarcie dzieci i młodzieży na życie we współczesnym świecie
• Wykształcenie umiejętności słuchania innych, szanowania ich poglądów, otwartości w stosunku do innych osób, umiejętności wyrażania własnych potrzeb, tolerancji i akceptowania potrzeb innych.
• Przygotowanie do współdziałania z innymi, pełnienia różnych ról w grupie oraz przejmowania związanej z tym odpowiedzialności.
Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego
Program wychowawczy realizowany jest przy współpracy z organizacjami i instytucjami wspomagającymi dzieci i rodzinę. Program poddany będzie monitorowaniu i w razie potrzeb zostanie zmodyfikowany. Wyniki ewaluacji będą wskazówkami do pracy w kolejnych latach.